close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

זקנה, מוסר ויהדות

רון מוסייט ניסן, תשעב11/04/2012

רמת המוסר של העם, נמדדת בין השאר על ידי היחס אותו הוא מעניק לחלשים באוכלוסיה והנדכאים, ביניהם גם נמצא את הזקנים.

תגיות:

הזקנה, היא תופעה טבעית ובלתי נמנעת, שכולנו נצטרך להתמודד איתה ביום מן הימים. בעבר הגעה לגיל שיבה, נחשבה לברכה של אריכות ימים, לה זכו מעטים. אריכות חיים זו, זיכתה אותם בתורה, בתואר "זקני העם", המהווה תואר כבוד שהתפרש על ידי הפרשנים כהגדה למנהיגים שידועים בחכמתם והשכלתם העשירה. כיום בזכות התקדמות פורצת הדרך של הטכנולוגיה והרפואה, יותר אנשים זוכים להגיע לגיל שיבה וליהנות מאריכות ימים. הבעיה היא, שבשונה בעבר בו ניתן כבוד לאנשים שזכו להגיע לגיל שיבה, כיום המצב שונה והרבה מהזקנים מוצאים את עצמם במצב של קיפוח וחוסר אונים, מול המערכת החברתית. כיצד התורה וההלכה, תופסת את הטיפול בזקן? וכיצד רמת המוסר שלנו בתור חברה יהודית נמדדת על פי היחס לזקנים ?

היחס לזקנים כמדד לרמת המוסר

רמת המוסר של העם, נמדדת בין השאר על ידי היחס אותו הוא מעניק לחלשים באוכלוסיה והנדכאים, ביניהם גם נמצא את הזקנים. פסוקי התורה וההלכה מדגישים את הצורך בדאגה וטיפול בחלשים. אנחנו יכולים לראות את זה יפה מאוד בשלל החוקים והגזירות שעם ישראל היה צריך ליישם בחיי היום יום, במטרה לדאוג לחלשים בחברה. חוק שנת השמיטה, הוא דוגמה יפה לאופן בו עם ישראל, הצטווה לדאוג לחלשים והנדכאים שבקרבו, על פי חוקי התורה. למעשה חוק שנת השמיטה, ניתן לעם ישראל כבר במעמד מתן התורה, כפי שניתן לראות בפסוק: " כי תבואו אל הארץ, אשר אני נתן לכם...ושבתה הארץ, שבת ליהוה ", (ויקרא, כה ב). על פי חוק שנת השמיטה, בשנה השביעית, עם ישראל מצטווה לשבות את מלאכת הקרקע, על מנת שכל מי שחפץ בכך יוכל לקטוף את היבול. ובנוסף לכך עם ישראל צריך למחוק את כל החובות, של החלשים והעניים בחברה. כיום אחד מאותם נדכאים וחלשים בחברה, לצערנו הם הזקנים. הזקנים מהווים את השכבה החלשה של העם, הם סובלים ממחלות, חוסר תפקוד וחולשה פיזית, שמובילה אותם לחוסר יכולת לתפקד ולפרנס את עצמם. מכאן שהזקן היום, מהווה אתגר לחברה היהודית, איתו היא צריכה להתמודד, תוך שמירה על מידות המוסר התקינות אותן קבעה התורה וההלכה. למרות שאנחנו יכולים למצוא את הזקנים היום הולכים למועדון זקנים, מתאמנים בחדר כושר, מבלים במשחק שח בפארק ובתפילה בבית הכנסת. פעולות, אשר גורמות לנו לאשליה, שמצבם תקין, יחד עם זאת, תוכלו למצוא כל יום ידיעה בעיתון או כתבה בטלוויזיה, שמתארת את מצבם המחפיר של הזקנים בארץ, שלא זוכים לטיפול ראוי על ידי החברה והמדינה.

טיפול בזקנים על פי התורה וההלכה

עקב היחס והטיפול בזקנים בעידן הנוכחי, אנחנו צריכים לשאול את עצמנו האם אנחנו בתור חברה, אכן פועלים על פי החוק וההלכה של התורה. אנחנו יכולים למצוא בתורה ובהלכה, שלל חוקים מוסריים שמהווים מורי דרך ומנחים אותנו, כיצד למעשה אנחנו בתור חברה יהודית, מוסרית, צריכים לטפל בשכבה החלשה, ביניהם הזקנים. חוקים אלה צריכים למעשה, להיות חקוקים במסגרת הפעילות הפוליטית והמדינית, שצריכה לפעול ליישם אותם ולהחדיר אותם לתודעת החברה. ככל שהחברה תלחץ על המנגנונים המדיניים, לפעול למען החלשים, על פי חוקי התורה, כך מידת מוסריותה תעלה. לצערנו, המנגנונים המדיניים כיום, פועלים רק על ידי לחץ חברתי, שמאלץ לפעול במישורית הכלכלים לטיפול בזקנים. ככל שאנחנו בתור ציבור מוסרי, נפעל כדי ללחוץ על מנגנוני המדינה והפוליטיקה, כך התקציב למתן סיוע ועזר לזקנים יגדל.

לסיכום, ביום מין הימים כולנו נגיע לגיל זקנה, ורכישת ביטוח פנסיוני לא מהווה ערובה לביטחוננו העתידי, כפי שאנחנו יכולים לראות, על פי המצב של הזקנים כיום. אנחנו בתור חברה יהודית מוסרית, יש לנו חובה להגן על השכבה החלשה וללחוץ על הממשלה, להגדיל את התקציב ולדאוג לזקנים.

הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה